Beweging en muziek

Vroeger had ik niet zo veel  met dans. Ik begreep het niet. Ik kon er niet zo veel mee. Dat veranderde toen ik Tim Persent leerde kennen. Ik kan niet precies uitleggen wat hij heeft gedaan, maar door hem ben ik anders naar dans gaan kijken. Ik ben het denk ik meer gaan beleven. Of misschien ben ik ook inderdaad echt gaan kíjken. Kwam het omdat ik door een camera keek dat ik plots zag dat dans zoveel meer was dan ik eerder dacht. Maar het begon in ieder geval bij Tim.

Samenspel
En Tim komt binnenkort weer naar ons theater. Met een heel bont gezelschap. Natuurlijk komen de vaste dansers, maar er is ook een cellist en een percussiegroleine2ep. LeineRoebana werkt vaak met livemuziek en steeds meer verdwijnt naar mijn idee de scheidingslijn tussen de musici en de dansers. Het is niet zo dat de dansers begeleidt worden door de musici of dat ze om de musici heen manoeuvreren. Er is heel duidelijk sprake van een samenspel.

Beweging
Want muziek is natuurlijk ook beweging. Denk bijvoorbeeld aan de strijkstokken van een symfonieorkest, of aan een groep als Percossa. En dans is ook niet geluidloos. Als je een dansgezelschap in alle stilte zou laten bewegen, zou het zeker niet stil zijn in de zaal. Je hoort het plaatsen van een voet of een lichte kreet bij de inzet van een beweging. Dus waarom zou je in een choreografie geen gebruik maken van die bewegingen en in de compositie van de geluiden van de dans?

Waterbakkenleine
LeineRoebana gaat deze keer nog een stap verder. Want waterbakken, keukengerei, stenen en scheurend papier verwacht je niet direct in een choreografie maar óók niet in een compositie. En toch krijgen ze in deze voorstelling een plek. Zowel vanwege de beweging die je er mee kunt maken als vanwege het geluid dat je ermee voor kunt brengen.

Compositie 
En die geluiden zijn dan weer samengebracht in een compositie van Tan Dun. Waardoor dit niet alleen een heel mooie voorstelling is voor de dansliefhebber maar zeker ook voor de muziekliefhebber. Want zoals ik al schreef, er is sprake van samenspel.

Sigrid C. Degener

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Techniek. Bookmark de permalink .