Buitenspelen

internet foto jochemZoals jullie waarschijnlijk wel weten is Jochem Otten sinds dit seizoen de nieuwe directeur van Theater Speelhuis én van De Cacaofabriek. Omdat ik benieuwd was hoe zijn nieuwe baan hem bevalt en ik dacht dat jullie daar ook wel benieuwd naar zouden zijn, ging ik met hem in gesprek.

Je bent hier nu iets meer dan twee maanden aan het werk, voel je je al thuis?
Jazeker. Een tijdje geleden zei iemand tegen me dat hij het idee had dat ik al helemaal gesetteld was. Zo zou ik het nog niet willen stellen maar ik ben wel meteen heel hartelijk ontvangen, zowel hier in het Speelhuis als bij de Cacaofabriek. En ook in het Helmondse voel ik me al op mijn plek.
Ik vind de dubbelfunctie ook erg fijn al merk ik wel dat als ik bij de Cacaofabriek ben, ik me schuldig voel dat ik niet hier kan zijn, en andersom. Maar tegelijkertijd maakt dat het ook weer interessanter omdat ik aspecten van de ene plek kan vertalen naar de andere plek en dat we daardoor samen kunnen ontwikkelen naar een volgende stap.

Zijn er dingen die je mist vanuit je vorige werk?
Tot kort geleden had ik niet het idee dat ik iets mistte. Totdat ik bij een van de voorstellingen een student tegenkwam van Design Academy Eindhoven, mijn vorige werkplek. Daardoor besefte ik dat ik de studenten wel mis. Die jonge mensen met hun passie.
Maar daarin vind ik ook wel weer de overeenkomsten met het werk hier. Er wordt gewerkt vanuit passie. De studenten wilden hun ontwerpen zo goed mogelijk realiseren en presenteren en hier willen we de mooiste voorstellingen programmeren en dat zo veel mogelijk mensen daarvan kunnen genieten.
En dat past ook wel bij mij, ik heb mijn overstap ook vanuit passie gemaakt.

Wat vind je het meest verrassende aspect van je werk?
Dat ik mee mag denken over de verbouwing van het theater. De brand was een drama voor heel veel mensen. Niet alleen voor degenen die direct betrokken zijn bij het theater, maar voor heel veel Helmonders. En daaruit bleek wel dat heel Helmond het theater in het hart gesloten had. Het was ook mooi om te zien dat het hier gelukt is om in 13 maanden een nieuwe plek te creëren en dat de Helmonders het nieuwe theater meteen hebben omarmd. En juist daarom vind ik het mooi dat de nieuwbouw straks ook de kerk omarmd.
De ontwikkeling van de nieuwe ombouw vraagt van mij dat ik direct nadenk over een visie voor het theater van de toekomst. Ik moet meteen met allerlei mensen in gesprek over de faciliteiten die in het nieuwe pand nodig zijn. Wat is er nodig voor onze technici, wat verwachten artiesten van het nieuwe theater en wat het publiek? En wat zijn de ontwikkelingen bij het maken van voorstellingen, wat is het theater van de toekomst, en hoe kunnen we dat dan in gaan zetten?
Ik wist bij het aannemen van deze baan natuurlijk wel al dat er plannen lagen en dat ik daar bij betrokken zou zijn, maar ik vind het een cadeautje dat ik mee mag denken over wat het theater van de toekomst van ons vraagt.

Welke voorstelling is je tot nu toe het meest bijgebleven?
Ochtendzee van Meral Polat. Daarin kwamen zo veel dingen samen. Sowieso was het een briljante voorstelling, maar daarnaast raakte de voorstelling de actualiteit. Het was een goede zet om die als opening van het seizoen te plaatsen. Daardoor zijn er veel mensen extra gekomen die me na afloop vertelden dat het een voorstelling was waar ze anders niet naartoe zouden zijn gegaan, maar dat ze het dus wel heel mooi hadden gevonden. En dat ze daardoor hadden besloten vaker een kaartje te kopen voor een voorstelling waarbij ze zich kunnen laten verrassen. Dat we dat voor elkaar kunnen krijgen vind ik mooi.

Als je zelf een voorstelling zou mogen programmeren, welke zou dat dan zijn?
Iets wat niet direct past in dit theater maar wat ik wel heel mooi vind zijn de producties van Studio Orka. Zij maken locatie theater. Ze halen de voorstellingen uit het theater. En dat past goed bij mijn visie op theater van de toekomst. Een voorstelling hoeft niet per se in een theater plaats te vinden, en kan bijvoorbeeld al beginnen voordat je een theater betreedt. Ik hoop dat we dat met de nieuwbouw ook kunnen gaan realiseren. Dat de voorstellingen niet alleen op het grote podium zullen plaatsvinden. Wie de bouwtekening goed bekeken heeft, heeft al gezien dat we straks de voorgevel kunnen openen en letterlijk kunnen spelen op het plein: Buitenspelen!

Facelift-Speelhuis-Helmond-1-468x253

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Directeur. Bookmark de permalink .