Soulman

Zelf was ik nog niet geboren, maar de meeste zestigerjaren-soulmuziek is mij toch wel bekend. Was het niet omdat de radiozenders er aandacht aan bleven geven, dan was het wel omdat het thuis gedraaid werd. Op een of andere manier trok het me wel aan.

Nou moet ik toegeven dat de wat latere funky soul van James Brown die door mijn broers werd gedraaid wat interessanter vond dan Otis Redding waar mijn vader een plaat van had, maar wellicht kwam dat ook omdat het mijn vader was die die muziek draaide. Toch was het nog steeds zo dat ik liever die muziek hoorde dan de meeste top-40 muziek uit “mijn eigen” tijd.

promobeeld-im-a-soulman-liggend-fotograaf-richard_hilgeman-mqdujgwje6j63c1kuc90t6kvsect8byusevrzow0i0-mqduk6a6iphwst0pq57y8kzffg2sry4sr9leqng5fs-1024x465

Ik hou van muziek die me raakt. Ik word over het algemeen graag geraakt. Of het nou door een verhaal is, door een cabaretier of door muziek. En ik word over het algemeen geraakt als dat wat er gemaakt is vanuit het hart of vanuit de ziel komt. En bij de oude soulmuziek is dat toch wel heel vaak het geval.

Wellicht heeft dat ook te maken met het ontstaan van dit genre. Volgens de Rock and Roll Hall of Fame, is soulmuziek “music that arose out of the black experience in America through the transmutation of gospel and rhythm & blues into a form of funky, secular testifying”. Je zingt dus over wat je bezig houdt, en dat kan natuurlijk ook de liefde zijn, maar het lijkt wel alsof die liefde bij de soul dan van dieper komt dan de liefde in de popmuziek. Het komt niet alleen recht uit het hart, maar zeker ook uit het diepst van de ziel.bestel

 

Sigrid C. Degener

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Techniek. Bookmark de permalink .