Voorstellingsvermogen (1)

De komende tijd wil we jullie laten zien wat er allemaal gebeurt in ons theater en daarbuiten voor een voorstelling uiteindelijk bij ons op de planken terecht komt. We beginnen bij het idee, en via bijvoorbeeld onze programmeur, de kaartverkoop en de horeca komen we uiteindelijk terecht bij de artiesten. Om wie dat gaat? Misschien kun je dat al een beetje destilleren uit de tekst maar ik hoop dat dat tot de laatste aflevering van deze serie een verrassing blijft.

In deze eerste aflevering wilde we eigenlijk in gesprek met een impresariaat, maar de artiesten om wie het gaat, hebben geen impresariaat. Zij doen het allemaal zelf. En dus stelde ik mijn vragen aan Olga Mouret, hoofd marketing en communicatie.

Hoe ontstaan de ideeën voor jullie voorstellingen?
Wij zijn altijd op zoek naar andere makers die ons kunnen verrassen, inspireren of op nieuwe ideeën kunnen brengen. Wij houden ervan muziek te spelen uit alle windstreken en van alle tijden, en alle muziekstijlen met elkaar te verbinden en daarmee theatrale muziekprogramma’s op het podium te brengen. In elke voorstelling proberen wij de kracht van al die prachtige noten te gebruiken om een verhaal te vertellen. Een verhaal dat zal ontroeren, verbazen en misschien wel op andere gedachten zal brengen.

Gaan jullie op zoek naar artiest of komen ze naar jullie toe?
Dat wisselt heel erg, soms leggen wij het eerste contact, soms worden wij benaderd.

Hebben jullie een wensenlijstje voor de toekomst?
Uiteraard, maar dat gaan we nog niet verklappen… Maar we kijken dit seizoen ontzettend uit naar ons programma dat vanaf januari in de theaters staat. We spelen samen met iemand die een eigen, absurd, komisch, soms sinister universum creëert en daarbij spelen we onpeilbaar mooie composities van een Engelse componist.
Bart Schneemann, onze artistiek leider, volgde de artiest waarmee we gaan samenwerken al heel erg lang en we verheugen ons om samen een heel nieuwe voorstelling te gaan maken.

Hoe besluiten jullie of een idee levensvatbaar is? Waar moet een opzet voor een voorstelling aan voldoen? Hebben jullie bepaalde uitgangspunten, een bepaalde visie van waar uit jullie ideeën ontwikkelen?
We willen in al onze voorstellingen een verhaal vertellen. Wat het bijzonder maakt is dat we altijd de verbinding opzoeken met andere artiesten, disciplines, jong talent, componisten e.v.a. Wij maken al onze voorstelling zelf, ook omdat er nou eenmaal niet zoveel muziek geschreven is voor onze bezetting, maar vooral omdat we het zo leuk vinden om elke keer opnieuw geprikkeld te worden door nieuwe ‘partners in crime’.

Uiteindelijk besluiten jullie dat er een of meerdere voorstellingen komen voor een bepaald theaterseizoen, hoe zorgen jullie ervoor dat de theaters en concertzalen op de hoogte zijn van jullie aanbod?
Wij hebben door de jaren heen een trouw en enthousiast publiek opgebouwd in veel steden in Nederland. Dit kan natuurlijk niet zonder een nauwe samenwerking met het theater. Wij hebben gedurende het jaar dan ook regelmatig contact met programmeurs en marketeers van de zalen over het programma-aanbod van de komende seizoenen en maken tijdig afspraken om met regelmaat onderdeel te zijn van de programmering van het theater en daarmee een club van onze vaste fans op te bouwen!

Hebben jullie wel eens een voorstelling afgeblazen omdat er te weinig theaters de voorstelling neer wilden zetten?
Nee gelukkig niet!

Wat nemen jullie eventueel uit de onderhandelingen met de theaters mee voor de ontwikkeling van nieuwe ideeën voor komende seizoenen?
Wanneer daar een mogelijkheid voor is sluiten we graag aan bij actuele thema’s en betrekken we met regelmaat , i.o.m. het theater, het plaatselijke harmonieorkest of operettekoor bij onze voorstellingen.. Ook het idee van het afterconcert in de foyer na de voorstelling, wat we samen met de theaters hebben ontwikkeld, is inmiddels erg succesvol en komen musici en theaterbezoekers op een mooie en informele manier met elkaar in contact!


Bij deze wil ik Olga Mouret hartelijk bedanken voor haar tijd en antwoorden. Volgende keer zal onze stagiair Elise in gesprek gaan met onze programmeur om te kijken wat zij allemaal doet om er voor te zorgen dat een voorstelling uiteindelijk in ons theater komt te staan. Zij krijgt onder andere het aanbod van bovenstaande artiesten te zien en beslist wie er uiteindelijk in ons theater komen optreden. Hoe maakt ze die keuze?


Sigrid C. Degener

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Techniek. Bookmark de permalink .