Voorstellingsvermogen (2)

De programmeur
In de tweede blog nemen we jullie mee naar het verhaal van onze programmeur. Onze programmeur  Annette vertelt ons hoe zij ervoor zorgt dat er een voorstelling uiteindelijk in ons theater komt te staan. Hoe maakt ze die keuze?

Annette Embrechts, adviseur programmering Theater Speelhuis, ter vervanging van programmeur Marloes Hakvoort:

Om een programmering voor een nieuw seizoen samen te stellen, kun je als theater uit een heel groot aanbod kiezen. Maar niet alles past in Theater Speelhuis of past bij het publiek in Helmond. Bovendien moet het ook nog financieel uitkomen. Je kiest meestal uit ideeën voor voorstellingen, shows en concerten, soms ook voor reprises van bestaande optredens (als ze succesvol zijn). Elk najaar laten theaterproducenten via presentaties zien wat de artiesten uit hun stal van plan zijn om  het volgend seizoen te gaan maken. Soms gebeurt dat via previews, vaak ook alleen op papier. Maar de meeste theatermakers, muzikanten, choreografen en cabaretiers ken je wel. Dus je kunt redelijk inschatten wat het kan gaan worden. Toch blijft het altijd een avontuur.

Op grond van alle aanbod proberen wij de mooiste en spannendste voorstellingen te selecteren die wij graag in ons theater willen hebben. Je programmeert ook op grond van al je kennis die je in de afgelopen jaren hebt opgebouwd, zodat je een beetje kunt voorspellen: wat zou hier nou goed kunnen staan in Helmond. Wij hebben een programmering van klein tot grootschaliger en, die over alle genres verspreid is. Je zorgt dat het publiek zich voor een deel kan herkennen, maar wij laten ook graag voorstellingen zien die het publiek nog niet kent zodat we toeschouwers kunnen verrassen. We gaan dan met z’n allen proberen te zorgen dat publiek meegaat in dit avontuur, en dus ook kaartjes wil kopen voor artiesten die ze op voorhand misschien nog niet kennen.

Als programmeur moet je altijd een beetje voorlopen op het publiek, je moet een neus ontwikkelen voor makers die succesvol gaan worden of die iets nieuws of iets eigens weten te brengen. Je probeert zoveel mogelijk mensen, uit allerlei generaties en met allerlei voorkeuren iets aan te bieden, waar ze warm voor kunnen lopen, dus niet alleen maar grote shows, niet alleen cabaret, maar ook niet alleen toneel of dans. Juist de afwisseling maakt een programmering extra interessant.

Ook kijken we per voorstelling hoe ze in4C6287C8-CA0D-493A-80E3-66AB42F98E58 Theater Speelhuis zullen passen. We kunnen niet alles aanbieden vanwege de beschikbare technische faciliteiten en de grootte van het podium. Maar we kijken ook of we het soms in een andere setting kunnen plaatsen, dus bijvoorbeeld in De Cacaofabriek. Eigenlijk is programmeren een soort schuifpuzzel. Het moet passen in de speellijst van de artiesten, in onze agenda, en goed verspreid zijn over de verschillende genres, zodat je geen vier cabaretvoorstellingen of drie dansvoorstellingen in één week programmeert. Je moet ook rekening houden met de artiesten, wanneer zij een datum vrij hebben en je wil ook niet dat ze een week later in een ander theater in de buurt staan. Dat ben je te veel een concurrent. Dus ook dat probeer je zo veel mogelijk met elkaar af te stemmen. Dus je moet er zeker op tijd bij zijn, zodat de artiesten ook niet al hun speeldata al hebben ingevuld.

Ik maak dagelijks veel afspraken met impresariaten; nu zijn dat nog opties voor het volgend seizoen. Dan gaan we zitten en kijken wij wat we willen hebben en wat niet. Later ga je over de prijs onderhandelen. Dat heeft ook te maken  met het aantal toeschouwers dat je denkt te kunnen trekken. Vaak hebben impresariaten ook een stem in de entreeprijs. Die kun je als theater niet helemaal zelf bepalen. Daar zijn allerlei verschillende afspraken over mogelijk. Daarnaast overleg ik ook met medewerkers van Theater Speelhuis over welke voorstellingen er aan zitten te komen en hoe we daar het best publiek voor kunnen werven. Soms bedenken we of we iets extra’s kunnen doen. Ook willen we graag dat elke Helmonder in ieder geval weet wat er in Theater Speelhuis aan zit te komen, dus daar zet de marketingmedewerkster stevig op in. Verder ben ik soms ook gastvrouw ’s avonds tijdens een voorstelling. Dan kan ik ook de reacties van de artiesten en de toeschouwers over de avond opvangen; dat vinden wij erg belangrijk.

Ik vind het heel leuk om mijn werk te doen, omdat het net lijkt alsof je in een snoepwinkel van alles mag uitzoeken. In allerlei verschillende smaken! Daarnaast vind ik het ook super leuk omdat talent nooit stopt er altijd nieuwe artiesten komen, nieuwe theatermakers, nieuwe choreografen met nieuwe ideeën en nieuwe voorstellingen. Verder hopen wij als theater dat mensen bij een voorstelling echt denken ‘wauw, dit had ik niet willen missen’. Wij vinden het heel mooi om samen met het publiek op avontuur te gaan. Wij willen graag de juiste toeschouwer bij de juiste voorstelling krijgen anders missen we ook onze doel. Theater geeft zoveel kleur aan het leven, je kunt mensen troost bieden, je kunt mensen aan het lachen maken, je kunt mensen prikkelen of een spiegel voorhouden over menselijk gedrag. Het kan een groot avontuur zijn, maar ook gewoon een gezellige avond. En het is iedere avond anders.

Theater tilt het leven van alle dag op. Het is heerlijk als je daaraan mee mag werken. De mooiste avonden zijn altijd de voorstellingen die gaan ‘vliegen’. Iedereen snapt elkaar, de artiesten snappen elkaar, het publiek snapt de artiest en andersom. Dan lukt alles en stijgt iedereen boven zichzelf uit! En dan hebben de toeschouwers een onvergetelijke avond.

Graag wil ik Annette Embrechts bedanken voor haar tijd en antwoorden. In de volgende blog gaan we achter de schermen van de kassa kijken. Wat gebeurt daar allemaal voor theater speelhuis?

Elise Hees

 

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Programma. Bookmark de permalink .