Voorstellingsvermogen (8)

De ouvreurs/ouvreuses
Deze week hebben we het over een van de meest zichtbare functies voor ons publiek, namelijk de ouvreuses. Veel mensen zullen wel een idee hebben wat ze doen. Hierbij de ervaring van Sigrid over haar taak is als ouvreuse.

 

Een van onze taken tijdens een avond of middag is dat we aanspreekpunt zijn voor bezoekers die vragen hebben. We wijzen waar de toiletten zijn, of waar ingang B is, en vertellen hoe laat de voorstelling is afgelopen en of er een pauze is. Daarnaast is het onze

Sigrid Degener - 9580.jpg

Dave van Hout Photography – www.davevanhout.nl

Alle ouvreurs en ouvreuses zijn vrijwilligers, en niemand heeft vaste avonden. Wij mogen zelf aangeven wanneer wij kunnen werken en bij welke voorstellingen wij graag zouden willen werken. Will maakt dan een indeling en probeert iedereen tevreden te stellen. Dat lukt hem heel aardig. Soms hebben we maatschappelijke stagiaires van scholen in Helmond die een aantal avonden meelopen.
Een halfuur voor aanvang van de voorstelling zijn wij aanwezig in vol tenue om de bezoekers te ontvangen. Als eerste pakken wij een portofoon en checken we of die werkt en dan zorgen we ervoor dat iedereen zijn eigen plaats weet, hoeveel bezoekers we kunnen verwachten en of er bijvoorbeeld mensen komen in een rolstoel. Het ligt aan de grootte van de voorstelling, maar wij zijn bij elke voorstelling minimaal met zijn tweeën aanwezig. 2 mensen staat beneden de kaartjes te controleren en als het een grotere voorstelling is staan er ook 1 of 2 mensen boven in de zaal.taak om overzicht te houden en zorgen dat er geen rare dingen gebeuren in de zaal. De hele voorstelling zijn we aanwezig voor als er in de zaal iets mocht gebeuren, zodat wij meteen kunnen ingrijpen. Bijvoorbeeld als er iemand onwel wordt dat er rust in de zaal wordt gehouden en die persoon veilig de zaal kan verlaten, en als er iemand onverhoopt heel nodig naar het toilet moet dat het niet met veel overlast gebeurt. Ook komt het helaas wel eens voor dat er iemand ziek wordt, dan kunnen we als het nodig is met de portofoon communiceren met de suppoost en zorgen we ervoor dat er zonder dat de voorstelling verstoord wordt, we met die persoon de zaal uit kunnen.

Maar we hebben ook andere taken, bijvoorbeeld als de brandalarm gaat, dan zijn wij ervoor verantwoordelijk dat iedereen de zaal verlaat, rustig blijft en de goede kant oploopt. We zijn er dus ook in het geval van calamiteiten. Gelukkig gebeurt het zelden, maar het kan natuurlijk altijd gebeuren. Na afloop van de voorstelling helpen wij bij de garderobe, omdat het daar eerste kwartier vaak erg druk is. En dan wensen we onze bezoekers nog een fijne avond en wel thuis.
Ik kom natuurlijk ook wel eens als bezoeker naar een voorstelling. Als de bezoekers me dan herkennen en me een vraag stellen, help ik ze ook dan natuurlijk graag.

Als mensen genieten van de voorstelling vind ik dat erg mooi om mee te mogen maken. Ik vind dat een heel leuk onderdeel van mijn vrijwilligs werk. Maar sowieso theater maakt mij blij, dat er mensen zijn die een verhaal willen vertellen via bijvoorbeeld muziek of dans. Dat artiesten daar veel tijd in steken om er iets moois van te maken. Dat vind ik denk ik wel het mooiste van de culturele sector.

En ik heb heel fijne collega’s. Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat het werk leuk is. Alle vrijwilligers die er werken hebben iets met theater en ik heb altijd leuk contact met mijn collega’s. Omdat we niet op vaste avonden werken, werk je met veel verschillende collega’s. We zijn met een groep van ongeveer twintig. Meestal drinken we na afloop van de voorstelling samen nog even een drankje voor we naar huis gaan.

Graag wil ik Sigrid bedanken voor haar tijd. Volgende hebben we helaas onze laatste blog alweer over voorstellingsvermogen. De laatste blog gaan we het over de ervaring van onze artiesten.

 

Elise Hees

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Activiteiten. Bookmark de permalink .