De regisseuse

Nee, dit is geen blog meer in de serie Voorstellingsvermogen, maar wel een blik op het theater vanaf een ander punt dan de middelste stoel op de vierde rij. Het is over het algemeen meer een soort van vogelperspectief. Maar niet alleen dat, want afhankelijk van wie de regisseur is, is er in meerdere of mindere mate sprake van introspectie. Vanuit de acteurs maar ook van uit de regisseur. Want wie je bent en hoe je in het leven staat, bepaalt toch ook hoe je je verhalen wil vertellen.

Voor dit blog ben ik in wat interviews gedoken met de regisseuse van het toneelstuk Othello: Daria Bukvić. Ze is geboren in Tuzla (Bosnië) en vluchte op driejarige leeftijd met haar moeder naar Nederland. Daar kwam ze in eerste instantie terecht in een AZC in Roermond en laten kwam ze te wonen in een klein Limburgs dorpje.

Het nadeel van het wonen daar was dat ze Extra_2926_01terecht kwam in een ondergeschikte positie, waarin je vooral dankbaar moest zijn, bijvoorbeeld voor de afgedankte meubelen van dorpsgenoten. Maar vervolgens ook voor al het andere, want ze hadden toch die meubelen gekregen?
Maar er kwam ook wat goeds uit voort. In Limburg kwam ze ook regelmatig in de kerk en daar werd ze bevangen door de weelde van theatraliteit. Aan de kerk heeft ze haar liefde voor het expressieve en het expliciete te danken.

Zoals bij iedereen het geval is, heeft haar verleden voor een deel bepaald hoe ze in het leven staat. En dat bepaald dan weer hoe ze voorstellingen regisseert. Ze wil mensen verleiden, vervoeren, ze onderdompelen in magie en humor, om ze vervolgens te overdonderen met de inhoud.

En over de inhoud van Othello zegt ze: ‘Het gaat over de witte angst van de succesvolle zwarte man. Dat aspect is in de Nederlandse opvoeringstraditie altijd wat weggepoetst. Dan werd het gereduceerd tot een verhaal over liefde en jaloezie.’

‘De hamvraag is: Hoe creëer je een inclusieve samenleving? Dat is de belangrijkste uitdaging van deze tijd.’

20170501_124813000_iOS

 

Sigrid C. Degener

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Programma. Bookmark de permalink .